UNA MIRADA A LA PROBLEMÁTICA EN TORNO AL PLAGIO DEL ESTILO DE DISEÑO Y BORDADO DE LAS BORDADORAS DE SANTA CRUZ, TZINTZUNTZAN EN MICHOACÁN
DOI:
https://doi.org/10.33324/daya.vi19.1053Keywords:
Antropología del diseño , antropología, artesanas, plagioAbstract
This paper is a research article that addresses, from the perspective of design anthropology, the challenges faced by the embroiderers of Auténticos Bordados de Santa Cruz, whose place of residence is located in the municipality of Tzintzuntzan, in the state of Michoacán. The artisans are dedicated to the production and sale of embroidered pieces, which they market both within and outside the country through various strategies—such as networks of compatriots living in the United States who transport the products from Mexico and distribute them abroad, as well as through digital platforms. In recent years, however, they have faced the plagiarism of their embroidery techniques, which they regard as a serious threat. This study explores aspects of the group’s history, their experiences, and the strategies they have employed to innovate, solve problems, and market their products, as well as the challenges they currently face, in order to propose possible alternatives to address this situation. The methodological approach derives from the fields of anthropology and design anthropology. The methods applied include documentary review and both in-depth and structured interviews.
Keywords: Design anthropology, anthropology, artisans, plagiarism.
Downloads
References
Álvarez – Gayou, J. L. (2010). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós
Barragán, A. & Barragán, J F. (2022). Plagio, apropiación cultural y difusión transcultural de los diseños textiles de pueblos originarios. Journal of Tourism and Heritage Research, 5(1), 233-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8274914
Castillo, M. C. (2020). Hilar memorias para tejer historias: hacia una antropología textil en Oaxaca. Revista Euroamericana de Antropología, (9), pp. 125 – 139. http://dx.doi.org/10.14201 Clifford, J. (1995). Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Gedisa. de Vidas, A. (2002). Memoria textil e industrial de recuerdo en los Andes. Identidades a prueba del turismo en
Perú, Bolivia y Ecuador. Ediciones Abya – Yala
Ferrándiz, F. (2011). Etnografías contemporáneas. Anclajes, métodos y claves para el futuro. Siglo XXl.
Gajardo, R., & Vicencio, T. (2020). Diseño, antropología y complejidad social: co creación en el territorio, el caso Saber Hacer. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (103), 263–280. https://doi.org/10.18682/cdc.vi103.4162
Marín, F. (2002). Contribuciones para una antropología del diseño. Gedisa.
Martí, S. A. (2019). Óscar Hagerman. Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas «Mario
J. Buschiazzo», 49(2), 159–170. https://publicacionescientificas.fadu.uba.ar/index.php/anales/article/ view/665
Martínez, M. (2017). Tejiendo destinos. La antropología y el diseño en el estudio de los objetos de palma. Universidad Nacional Autónoma de México.
Núñez Torres, S. H., & Escobar, T. E. (2018). Antropología aplicada al diseño: Un acercamiento metodológico. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 260–274. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.862
Poniatowska, E. y Vera, P. (2014). Óscar Hagerman, arquitectura y diseño. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Romero, G. (2020). México Bordado: de la Tradición Al Punto Contemporáneo. Gustavo Gili.
Solís, M. (2024, 8 de noviembre). Hola bonito jueves, he estado diseñando una serie de infografías sobre diversos tipos de bordado y así poder dar a. Michel Solís Bordifilista. https://www.facebook.com/Bordadomichsolis
Vilchis, L. C. (2021). El plagio de los textiles latinoamericanos y la pérdida de identidad. Revista Internacional de Humanidades, 6(1), 79 – 91 https://doi.org/10.18848/2474-5022/CGP/v06i01/79-91
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 info:eu-repo/semantic/openAccess

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.




